how to love yourself

 
 
 
 
hej hörrni! jag tänkte skriva ett inlägg om hur jag gjort för att börjat tycka om mig själv mer.

1) på min DBT-behandling har jag lärt mig att observera och beskriva situationer utan att tänka dömande/värderande tankar.
som exempel kan man tänka: "min stortå är formad som en potatis och det tycker inte jag är tilldragande" istället för "min stortå är ful"

2) har slagit mig fri från människor som jag inte har kunnat vara mig själv med till 100%.
nu är jag alltid trygg med att vara mig själv. (med vissa undantag) det är grymt skönt.
jag är en konstig, sprallig, ivrig tjej som har ett svängigt mående. så ibland vill jag inte prata.
jag har svårt att planera saker och mina fina vänner har varit så förstående och vet att jag kan avboka.
 
3) VIKTIGAST AV ALLT: jag har avböjt allt skitsnack. säger nej tack när folk börjar prata med mig om andra, jag orkar inte med sånt. jag pratar inte skit om någon längre. det händer ytterst sällan. jag tänker knappt nedvärderande tankar om folk längre. accepterar att alla har sina egenheter och att alla har lika stor rätt att existera. haha. nämen, ett tips: försök njuta avmänniskors bra sidor istället för att söka efter de negativa - till slut när man tänker så positivt och kärleksfullt så smittar kärleken av sig inombords och man börjar tycka om sig själv lite mer, helt automatiskt.

4) börjat tänka på att man aldrig vet när livet tar slut. när jag tar mitt sista andetag vill jag komma ihåg fina människor, roliga saker, värdefulla relationer och saker jag skapat, saker jag gjort. så jag har börjat leva i nuet.