gangsta rap made me do it

 
det är viktigt att vi lär våra yngre att ett nej är ett nej. det gör mig bedrövad att vi istället fokuserar på att berätta hur kvinnor inte ska klä eller föra sig. ska man gå efter vad samhället lärt oss så länge jag kan minnas så betyder utmanande kläder att man är med på att ligga med vem som helst. om man flörtar med en kille så vill man bli tagen även om man säger nej. varför skulle man annars flörta och fnittra? varför skulle man annars sminka sig, dansa tätt intill, kyssas? om man inte ville ha sex.

jag, som ev. har lite adhdtendenser, tänkte på det här tidigare i veckan och bestämde mig för att jag vill engagera mig i det på allvar. jag vill på något vis nå ut till den yngre generationen. jag ser gärna att man väver in detta i skolan. det jag vill engagera mig i är främst vad vi lär våra barn om gränser och sexuella övergrepp. (bäst att jag skriver ner det när jag har det i huvudet, jag har svårt för att slutföra projekt)

hur lär ni som har söner dem att se på andra människor (och då främst av motsatta könet)? tänker ni på dessa sakerna? i film, musik och spel så framställs kvinnor som undergivna, sexuella objekt. ofta hör man även frasen "nej betyder inte nej" i film men JO, nej betyder NEJ och ingenting annat. 

när jag satt och lyssnade på gangsta' rap idag så dök tanken på detta upp igen. wiz khalifa sjunger "the drinks is on me. the bitches, the hotel, the weed is all free". han ger alltså fri tillgång till brudarna. det är bara att välja och ta för sig. de har inget att säga till om utan de tillhör själva partybuffén. 

om jag får en son ska jag från tidig ålder lära honom hur man ska bete sig mot andra människor. hur man ska bete sig mot tjejer. så att han lär sig att respektektera dem, så han inte påverkas så lätt av signalerna som media sänder ut. jag vill gå mot en framtid där man som kvinna vågar gå på en promenad efter solen gått ner, en framtid där ett nej är ett nej utan konstigheter. vi måste lära pojkar att inte våldta istället för att lära tjejer hur de ska undvika att bli våldtagna.

OCH vi måste höja straffen för sexualbrott. idagens läge är det ett skämt. det är inte konstigt att så många väljer att inte anmäla.