"planera din vecka"

 

Det värsta jag vet är att planera. tyvärr måste jag göra det enligt min 'DBT'-behandlare. (Och enligt Emma) Dag för dag, helst timme för timme och sedan hålla det. Man bara "eh, ja för det går ju... INTE". Om jag skriver upp saker jag ska göra så förvandlas de allra roligaste sakerna direkt till tvång. Det är därför jag ofta ställer in träffar som är planerade sedan länge. Till exempel klassåterträffen eller möten med fina vänner. Jag vet aldrig i förväg hur jag kommer må, vissa dagar är jag hur pigg och alert som helst medan andra dagar är nattsvarta. Det går upp och ner, ibland flera gånger per dag. Så ta inte illa upp när jag inte kan planera. Eller när jag ställer in. För sån är jag.

Men jag vet att jag iallafall måste börja planera mina helger bättre för att jag blir så stressad av att inte ha något att göra på fredag- och lördagkvällar. Fredagar är plågsamma för mig, de börjar oftast bra på vågen där vi har fika, grupp och sedan lunch tillsammans. Men ju mer klockan blir desto jobbigare blir det. Det där tomrummet som tar alldeles för stor plats i min kropp blir ännu större till helgerna. Kanske för att jag vet att fel folk kan höra av sig. Kanske för att jag känner mig ensam. Och jag vet ju att jag inte har så bra impulskontroll, och då kan allt lätt bli knas.

Bristen på impulskontroll brukar leda till att jag kan hitta på exakt vad som helst. Ibland blir det toppen, som förra fredagen. Men ibland blir det pannkaka av allt och då ligger jag under täcket i flera dagar efteråt. (Om jag inte gör ännu fler spontana utflykter, som för att reparera, som då också ofta leder till ångest)

Så. Gott folk! Den här helgen ska jag planera. Och inte nog med det, jag ska följa planerna också. Ska göra en plan A och en plan B så jag inte känner mig alldeles för låst. Började lite smått idag på mitt individuella samtal. Tror att jag har en bra helg framför mig. Jag ska träna på att ignorera mina impulser och göra det som är bra för mig. Det blir (nog) inga äventyr. NEJ, det ska inte bli några äventyr. Jag ska ha en lugn och skön helg i min fina, mysiga lilla lägenhet. Jag ska sova tidigt, stiga upp tidigt och göra en massa andra saker som jag brukar glömma. Tända ljus, titta på idol, äta gott, skriva, rita, träna, spela poker, titta på hockey... Såna, bra saker. 

PS. I måndags sminkade jag mig som yohio innan jag gick till 'DBT'n. En av de som jobbar där brukar alltid tjata om hur lika hon tycker att vi är så jag tänkte skoja till det när jag ändå inte hade sovit under natten och därför hade gott om tid innan jag skulle gå dit. Då var hon var givetvis ledig den dagen men hon fick ett MMS. Sedan la jag ut bilden på facebook och twitter för skojs skull. Något som är lite roligt är att flera av yohios fans nu börjat följa mig på twitter, guuud vad de ska bli besvikna när de upptäcker att jag bara skriver om sport, haha.