Om att leva med borderline PS.

 

En person med egentlig depression eller bipolärt syndrom stannar ofta i samma humörläge i flera veckor, men hos en person med borderline-personlighetsstörning skiftar humöret betydligt snabbare. Det mest påtagliga hos personer med Borderline är de dramatiska svängningarna mellan normalt stämningsläge till nedstämdhet och ångest, ibland stegrad till gränspsykotiska upplevelser.Intensiva utbrott av ilska kan snabbt avlösas av ångest eller depression inom loppet av en dag, ett par timmar eller till och med ett par minuter. Under dessa utbrott och humörsvängningar kan vissa personer skada sig själva, till exempel genom att skära sig, slå sönder saker, nyttja droger eller alkohol. Personen har kognitiva problem och en störd bild av det egna jaget. Dramatiska utspel, provocerande självdestruktivitet och impulshandlingar är vanliga. Vissa personer med borderline kan också se sig själva som helt igenom värdelösa eller direkt onda. De kan ofta känna sig missförstådda eller illa behandlade. Känslor av att vara uttråkad, ständigt tom inombords och utan uppfattning om vem man egentligen är, är också vanliga. Sådana symptom är som mest påträngande när personen känner sig isolerad, ensam eller utan stöd i det sociala livet. Detta kan resultera i en nästan desperat jakt på att slippa vara ensam. Ironiskt nog är det denna aggressiva "klängighet" vid andra som utlöser de konflikter som får omgivningen att lämna personen. Dock är detta endast en generalisering, då andra personer med borderline istället kan välja att dra sig undan.

De diagnostiska kriterierna för borderline-personlighetsstörning enligt DSM-IV lyder som följer: ett genomgående mönster av påtaglig impulsivitet och instabilitet med avseende på mellanmänskliga relationer, självbild och affekter. Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxenålder och tar sig minst fem av följande uttryck:

1. gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer
2. uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering
3. uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla
4. visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil).
5. uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadandehandlingar
6. är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar)
7. känner en kronisk tomhetskänsla
8. uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)
9.har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom.

Orsakerna till Borderlinetillstånden är inte helt klarlagda men de flesta forskare anser att det rör sig om ärftliga sårbarhetsfaktorer som i kombination med ogynnsamma uppväxtvillkor formar de här dragen. Även om några personer med diagnosen inte har en klart belagd bakgrund av psykiska och fysiska (ibland sexuella) övergrepp, och rentav vanvård, är det ändå en väldigt påtaglig gemensam faktor.


 
 

Det är jättejobbigt att ena dagen må bra och ha hur bra social kompetens som helst för att dagen efter ligga i sängen och inte vilja stiga upp. Eller göra något dumt, spontant, idiotiskt som bara är dåligt för mig i längden. En av mina bästa egenskaper (enligt mig själv) är att jag har ganska bra självinsikt. Men det är också en av mina sämsta egenskaper. Varför? Jo, för att jag vet vad som är rätt men ibland har jag svårt att agera utifrån det. Det leder till frustration och hög ångest. Jag är ofta besviken på mig själv och tror att människor inte tycker om mig för den jag är.

Jag är en godhjärtad människa. Just nu vet jag det. Men jag tvivlar ofta. Tack vare att jag har underbara vänner och en underbar familj vet jag att det är så. Jag gör fel. Ofta. Många fel. Stora fel. Små fel. Men jag har ett gott hjärta och jag vill andra väl. Jag blir ledsen när människor är dumma. Det värsta jag vet är att bli sviken/övergiven och har alldeles för mycket hemska händelser som jag inte rår för i bagaget. 

Jag kan inte göra planer. Om jag har planer för alla dagar i veckan så känner jag mig fängslad. Om någon frågar om vi ska hitta på något har jag svårt att säga ja för jag vet att jag ofta måste ställa in pga att jag inte mår bra/känner för det längre när det väl är dags. Det är jobbigt och jag är glad att mina vänner har så bra förståelse för att detta är svårt för mig.

Det som är bra är att spontaniteten ibland kan vara väldigt bra. Och jag är kreativ, jag tänker som en konstnär. Jag ser skönheten i allt och jag njuter av det. Sen älskar jag mycket. Och visar det. För alla jag tycker om förtjänar att veta om det.

Och vet ni? Jag ska gå segrande ur striden mot den här "sjukdomen". Jag är en fighter.

 Jag startade den här bloggen när en "medpatient" på vågen tog sitt liv i april. Jag hoppas att jag kan nå ut till någon som behöver pepp och uppmuntran. Jag skiter i att folk kanske dömer mig. Eller skvallrar. Det handlar om liv och död. Hon kanske hade levt idag om hon hade känt att hon kunnat prata med någon. Det får vi aldrig veta. Vila i frid Mimmi. Din död påverkade många.

SÅ till den som behöver det vill jag bara säga:
Du är inte ensam! Om jag orkar kämpa så klarar du också av det.
Är det någon som känner igen sig och vill prata så skriv till [email protected]
eller maila mig på facebook (Lina Sofie Westin)

Hej. Tycker du har skrivit så himla bra. Känner igen mig till 99%
Om det är okej för dig tar jag gärna delar av texten, även den som handlar om dig och skriver om lite för att det ska passa in på mig, så jag kan ge till mina anhöriga för att dom ska förstå min ips :) hör gärna av dig på [email protected] om det är okej :)
Kram

2014-05-14 - 22:42:18